Algoritme

De totstandkoming van het algoritme

Het algoritme van Aanbevolen Makelaars is ontwikkeld om het vergelijken van makelaars (en daarmee het vinden van een goede makelaar) eenvoudig te maken. Het algoritme vult een online leegte in. Er bestaan immers wel vergelijkingssites voor makelaars, maar die hebben het probleem dat u de offertes "blind" aanvraagt. U weet niet welke makelaars uw aanvraag ontvangen, en u weet niet hoe goed die makelaars daadwerkelijk presteren.

Tevens bestaan er reviewsites voor makelaars, maar daarbij geldt het probleem dat makelaars vaak eenzijdig belicht worden. Het is juist de combinatie van verkoopstatistieken en beoordelingen die waardevol is. Om die reden hebben wij in de periode 2013-2016 een algoritme ontwikkeld dat statistiek en beoordelingen combineert. Het resultaat is dat het algoritme tot aanbevelingen komt van lokale makelaars, gebaseerd op een dataset van kwantitatieve en kwalitatieve data.

Factoren die een rol spelen binnen het algoritme

Het algoritme van Aanbevolen Makelaars is gestoeld op diverse kwaliteitskenmerken van een makelaar. Verkoopt de makelaar snel (indicatie van kunde / vaardigheid)? Verkoopt de makelaar veel (teken van ervaring)? Worden de diensten en service van de makelaar geprezen door klanten (indicatie van klanttevredenheid)? Een goede makelaar is een makelaar die bovengemiddelde verkoopprestaties behaalt en door klanten geprezen wordt om vakmanschap.

Om die criteria meetbaar te maken, spelen de volgende factoren een (grote of kleine) rol binnen de logica van het algoritme van Aanbevolen Makelaars om te bepalen of een makelaar wel of niet wordt aanbevolen:

  • Aanwezigheid danwel absentie van statistische data verkoopresultaten
  • Verkoopsnelheid in de periode 2013-2016
  • Verkoopvolume in de periode 2013-2016
  • Verkoopvaardigheid t.o.v. overige makelaars op basis van interne statistische data
  • Aanwezigheid danwel absentie van openbare beoordelingen
  • Gemiddelde waardering in openbare beoordelingen
  • Kwalitatieve data openbare beoordelingen: onderscheidend vermogen t.o.v. overige makelaars

Dataset waarop het algoritme wordt toegepast

De dataset waarop het algoritme wordt toegepast is samengesteld in de periode 2013-2016. De dataset omvat kwantitatieve data en kwalitatieve data. De kwantitatieve data is samengesteld op basis van openbare bronnen gericht op woningverkoop. Welke makelaar verkocht welk (type) woning in welke postcode, gedurende welke periode en met welk eindresultaat? Zodoende leert onze dataset welke makelaars statistisch beter presteren dan andere makelaars.

Het tweede gedeelte van de dataset bestaat uit beoordelingsdata. Welke makelaars worden op welk platform in welke mate goed beoordeeld en welke eigenschappen van de makelaar worden met name geprezen? Op basis van deze data kunnen we stellen welke makelaars een betere service leveren dan andere makelaars. Het beeld dat op basis daarvan ontstaat is alleen niet volledig omdat makelaars die wél beoordeeld worden niet vergeleken kunnen worden met makelaars die geheel niet beoordeeld worden op openbare platformen. Zodoende zit daar een nuance in bij de weging binnen het algoritme.

Beredeneringen binnen het algoritme

Binnen het algoritme wordt uitgegaan van diverse beredeneringen om te bepalen welke makelaars worden aanbevolen voor een specifieke woning / postcode en welke niet. Deze beredeneringen zijn onder andere:

  • Als er van een specifieke makelaar onvoldoende data beschikbaar is binnen de dataset, dan kan er geen aanbeveling plaatsvinden.
  • Een makelaar met een bovengemiddelde verkoopsnelheid verdient de aanbeveling boven een makelaar met een gemiddelde of lage verkoopsnelheid.
  • Een makelaar met een bovengemiddeld verkoopvolume duidt op bovengemiddeld veel verkoopervaring, en verdient daarmee op postcodeniveau de aanbeveling boven een makelaar met een laag verkoopvolume binnen diezelfde postcode.
  • De kwaliteit om verkoopopdrachten te verkrijgen in een relatief grotere mate dan overige lokale verkoopmakelaars is een indicatie van bovengemiddelde verkoopvaardigheid.
  • Een makelaar met een bovengemiddeld aantal transacties aangaande een specifiek woningtype verdient voor dat type woning de aanbeveling boven een makelaar met een beperktere ervaring met dat woningtype.
  • Een makelaar die bovengemiddelde beoordelingen ontvangt op openbare platformen is kwalitatief beter dan een makelaar die in dezelfde mate beoordeeld wordt (aantal beoordelingen) maar daarvoor een gemiddelde of lage beoordeling krijgt.
  • Een makelaar die niet openbaar beoordeeld wordt, kan niet vergeleken worden met een makelaar die wél openbaar beoordeeld wordt.
  • Kwalitatieve data van openbare beoordelingen waaruit terugkerende eigenschappen van de makelaar gedestilleerd kan worden, toont onderscheidend vermogen aan van de makelaar ten opzichte van overige makelaars.

Vraag over het algoritme van Aanbevolen Makelaars?

Als u een vraag heeft over het algoritme van Aanbevolen Makelaars, dan kunt u de pagina Veelgestelde Vragen raadplegen. Op deze pagina gaan wij dieper in op specifieke vragen die wij krijgen over het door ons ontwikkelde algoritme.